Wil en Wilma: "Reizen betekent voor ons vrijheid"
Een eigen camper en de vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Voor Wil en Wilma werd het werkelijkheid. Zo’n 6 jaar geleden ver...
Lees meer »Nederlanders zijn meestal niet zo goedgelovig. Daarom horen we graag van ‘pechvogels’ of de beloftes van een verzekeringsmaatschappij -Aveco dus- worden waargemaakt. Want, zo zegt Aveco: ’Met onze pechhulp reis je zorgeloos. Experts staan voor je klaar als er iets misgaat met de camper en zorgen ervoor dat je snel weer verder kunt. Wij regelen bijvoorbeeld een vervangende camper of staan je telefonisch bij als er problemen zijn.’’ Mooie woorden, maar in hoeverre maakt Aveco ze waar? Dat lukt heel goed, zo blijkt uit de verhalen van een paar pechvogels die wij er naar vroegen. Hieronder lees je de ervaring van deze gestrande reizigers.
Angelie en Kees uit Son kregen in de nazomer van 2024 problemen met de distributieriem in Noord-Italië. Zij vertellen hoe schrik, teleurstelling en boosheid omsloegen in een positief gevoel, nadat ze goed, snel en professioneel geholpen werden via Aveco.
,,Onze Knaus-camper op Fiat-basis uit 2017 kreeg begin 2024 langzaam rare motorgeluiden’’, beginnen Angelie en Kees hun verhaal. ,,Dit was na de reguliere vervanging van de distributieriem. De Fiat Professional-garage kon niets vinden, zodat we vrolijk op pad gingen voor een rondreis van acht weken door Noord- en Midden-Italië. Na tien dagen sloeg het noodlot toe. Medekampeerders op een camping bij het Comomeer waarschuwden ons over het motorgeluid. Toevallig kwamen we in contact met een Fiat-campermonteur. We moesten de motor starten wat een heftig lawaai gaf. De situatie was duidelijk: niet meer starten en geen meter meer rijden.’’
Handen in het haar
Angelie en Kees zaten met de handen in het haar, al was het zonnig en hadden ze een mooi plekje op de camping. ,,We belden de Aveco Alarmcentrale. We kregen het advies de reparatie niet in Italië uit te laten voeren, want die zou aanzienlijk zijn. Bovendien zou het nog wel eens garantie kunnen betreffen. Dan maar snel naar Nederland. Maar hoe? Het was niet eenvoudig om de camper van de kleine camping af te slepen, want het was er veel te krap. Maar binnen een uur belde Jan Zinger van ZingerCampers uit Beilen. Dit bedrijf verzorgt voor Aveco de repatriëring: ‘Ik heb hier een chauffeur klaarstaan, die kan met een vrachtwagen direct vertrekken. En, met een personenauto erop, waarmee jullie terug kunnen rijden’, vertelde Zinger.
Die chauffeur was Jeanne Stelten, die haar kolossale autotransporter over de Europese wegen stuurt. ,,Op woensdagmorgen kwam Jeanne aanrijden’’, gaan Angelie en Kees verder met hun verhaal. ,,Zij bestudeerde de situatie op de camping, mat de hele smalle toegangsweg op en maakte een plan. Eerst duwden we de camper een stukje met hulp van veel campinggasten. Vervolgens manoeuvreerden we zo dat de meegebrachte personenwagen de camper naar de uitgang kon trekken. Daarna moest de camper op de Aveco-vrachtwagen gezet worden, waarbij Jeanne als een professioneel dirigent alle details in de gaten hield. Daarna reed ze langzaam, met veel stuurmanskunst, over het smalle toegangsweggetje naar de hoofdweg. We zijn de sympathieke Jeanne dankbaar voor haar geweldige toewijding en met een fles wijn namen we afscheid.’’ Op donderdagmiddag was Jeanne bij de Fiat-Professionaldealer in Nederland, die de problemen naar alle tevredenheid oploste. ,,Zo konden wij weer op reis met een camper, die loopt als een zonnetje. En eindigde een vervelend voorval na de perfecte hulp positief. Wij hebben er een mooie herinnering zonder bijsmaak aan overgehouden’’.
Repatriëring van de Shetlands
Jan Althof maakte met zijn Pössl camperbus een fantastische reis naar de Shetlands. Om deze eilandengroep te bereiken moet je eerst naar Schotland, oversteken naar de Orkney`s en dan varen naar de Shetlands. ,,We namen de nachtboot en hadden een heerlijk rustige nacht’’, vertelt Jan.
Maar dan gaat het mis. Een frontale botsing gooide roet in het eten. Jan: ,,Als je zestig jaar aan de rechterkant van de weg rijdt, ga je gegarandeerd een keer in de fout als je links moet rijden. In min of meer onverwachte situaties maak je op de automatische piloot fouten. Het was een flinke klap, maar gelukkig zonder gewonden. Het was wel duidelijk dat de camper naar Nederland gebracht moest worden. Dat was ook het moment om erachter te komen of je goed verzekerd bent. Contact met de Aveco Alarmcentrale verliep soepel, waarna vervolgens alles super geregeld werd. Ze stuurden een autoambulance en wij huurden een auto om toch nog wat van de omgeving te zien. De camper stond op een garageterrein, waar we er gewoon in konden slapen.’’
En toen was het tijd voor de rit naar huis met de autoambulance van ZingerCampers
uit Beilen. ,,De wagen werd tot onze aangename verrassing bestuurd door een
dame, Jeanne. Nou, die wist van wanten! Het opladen, vastsjorren, rijden, alles deed zij perfect. Het werd een redelijk soepele terugreis van drie dagen. Met de ferry naar de Orkney`s en vandaar ‘s nachts naar Aberdeen. Vervolgens sliepen wij in de camper op de autoambulance bij Luton, terwijl Jeanne in een motel bij een tankstation overnachtte. De laatste dag tuften we door de kanaaltunnel naar Calais in Frankrijk. In Nederland bracht zij ons naar een door mij uitgezochte garage. Deze extra ‘driedaagse’ was een aparte ervaring en wij zijn buitengewoon tevreden over de hulp en de afhandeling. Feitelijk was de camper total loss, maar na goed overleg met de garage is hij toch gerepareerd en heeft hij o.a. Portugal en kortgeleden Finland alweer gezien.’’
Tekst CamperCaKe / Foto's: Kees en Jan
Dit artikel staat in de 30e editie van het TopCamper magazine. Bekijk hier het hele magazine.