Frankia M-Line NEO

KLEIN MAAR FIJN!

M-Line NEO

Frankia presenteert voor modeljaar 2020 een buitenbeentje. Naast de ‘reuzen’ die we van het Beierse merk kennen staat er plotsklaps een halfintegraal van krap zeven meter. De ster in de grille spreekt voor zich: een Mercedes dient als basisvoertuig. Frankia bouwt met deze NEO een camper met een geliefde indeling: twee enkele bedden. Dat het gewicht, met een normale bemanning en bagage, onder de 3500 kg blijft is een aanwinst voor dit merk. Zo komt een wagen van deze klasse bereikbaar voor mensen met een B-rijbewijs. We willen laten zien dat ook het interieur dik in orde is.

Tekst: CamperCaKe / Foto’s: fabriek

Deze halfintegrale camper staat op een voorwiel-aangedreven Mercedes Sprinter met AL-KO chassis. Frankia kiest voor de 143 pk Euro 6 Bleu Tec motor met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Optioneel is er keuze uit vier chassispakketten om het rijcomfort van de Mercedes nog te verbeteren.

Exterieur

De comfortabele en goed instelbare SKA voorstoelen zitten voortreffelijk. Op het lage AL-KO chassis, dat aan de achterzijde is verlengd, rust de garage, zeer goed toegankelijk via de grote achterklep en de deur aan de rechterzijde. Mede door z’n bijzondere verlichting is die achterklep een echte blikvanger. De knipperlichten ‘lopen’ als het ware door de lamp. De aluminiumwanden fabriceert Frankia volgens het Thermo Protect principe: 32 mm dik en met zeven jaar dichtheidsgarantie. Dak en bodem zijn van hagelbestendig polyester. De praktische dubbele bodem van 20 cm hoog is aan de voorzijde doorlaadbaar. De goed geïsoleerde watertanks liggen vóór de achteras zodat de NEO wintervast is. Frankia monteert de nieuwe gasdrukregelaar van Truma inclusief gasfilters; de gasflessen staan op een uitschuifbaar frame. De solide Hartal buitendeur met een groot venster sluit perfect op drie punten.

Interieur

We stappen een smaakvol ingerichte camper binnen met goed op elkaar afgestemde elementen. De zithoek oogt opvallend ruim dankzij de stahoogte van twee meter, zelfs tussen de comfortabele voorstoelen. En, met vijf zitplaatsen kun je nog eens iemand op de koffie vragen. Een dikke tien scoren de meubels. Op de geraffineerd vormgegeven kastkleppen ontbreekt opsmuk. Lekker simpel: drukken is openen. De speelse indirecte verlichting rondom zorgt voor verrassende effecten. Praktisch is de opbergruimte boven de cabine evenals een wandorganizer om snel iets weg te leggen. De grijs getinte vloer is vlak en vormt een mooie combi met de tafel en het aanrechtblad.

Keuken

Het keukenblok staat naast de buitendeur en ziet er tiptop uit met twee luxe gaspitten en een royale spoelbak. Slim bedacht: de afdekplaat van de spoelbak past aan het aanrecht voor extra afleg- of werkruimte. Het keukenblok zelf is te krap om deze ruimte te bieden. De nieuwe Dometic compressorkoelkast is aan de kleine kant (70 l) maar uitgevoerd met een deur die aan beide zijden scharniert. Vindingrijk! Van de drie brede laden heeft de onderste een afvalemmer en de fraaie keukenkraan is uittrekbaar.

Slapen

Achterin vinden we twee aangename eenpersoonsbedden voorzien van 7-zones koudschuimmatrassen. Via twee brede traptreden stap je er makkelijk in en uit. Onder de voeteneinden zijn een hangkast en een puike apothekerskast aangebracht. De leeslampjes ontbreken niet en gelukkig is de bediening van de verlichting binnen handbereik. Mede dankzij smaakvolle gordijnen ziet het er ook achterin gelikt uit.

Douche- en toiletruimte

Indrukwekkend wat oppervlakte én aankleding betreft is de badkamer. Het Thetford banktoilet kan in de wand verdwijnen, evenals de wastafel erboven. Er staat de camperaar vervolgens een douchecabine ter beschikking met luxe douchearmatuur.

Resumé

Frankia bouwt met deze NEO een camper met een geliefde indeling. De luxe interieuruitstraling tezamen met de lichte meubeltinten zorgen voor een sfeervolle leefruimte. Dat het rijklaargewicht, inclusief bagage, onder de 3500 kg blijft is een aanwinst voor dit merk. De basisprijs bedraagt

€ 88.050, de broodnodige pakketten zullen de prijs wel fors beïnvloeden.

Technische gegevens(opgave fabrikant)
ChassisMercedes-Benz Sprinter 314 CDI
Motor standaarddiesel Euro-6 BlueTec
Max. vermogen108 kW (143 pk) bij 3800 toeren
Max. koppel330 Nm bij 1200 toeren
Wielbasis380 cm
Lengte698 cm
Breedte224 cm
Hoogte296 cm
Stahoogte200 cm
Maximummassa 3500 kg
Rijklaar gewicht3017 kg
Laadvermogen483 kg
Bedden achtertweemaal 200 x 80 cm