Niesmann+Bischoff iSmove 6.9 E

baanbrekend e ‘lichtgewicht’

iSmove 6.9 E

Omdat de belangstelling voor traditionele modellen zoals Arto en Flair (+3,5 ton) niet meer groeit, moest het roer om. Alleen de Arto op dieet zetten was te fantasieloos; het werd tijd dat meer mensen met een B-rijbewijs bij Niesmann+Bischoff terecht kunnen. Zo werd de iSmove geboren, ontworpen om een compacte camper te combineren met luxe. Deze nieuweling deelt eigenlijk alleen z’n naam met de halfintegrale Smove. Er zijn twee plattegronden: 6,99 m met eenpersoonsbedden en 7,29 m met een queensbed.

Tekst: CamperCaKe / Foto’s: fabrikant

Nieuwsgierig bekijken wij de kortste wagen, geschikt om met twee personen te reizen.

Exterieur

Ons fotomodel heeft een lichtgrijze kleur uit het Porsche-lakgamma, Eifelgrau genoemd. Opvallend is z’n dynamische kop met mooie dagrijverlichting en fraaie ronde dakranden. In combinatie met de Carbon Optik (optie) is het een stoer voertuig. De integraal heeft één toegangsdeur, geen bestuurdersdeur. Het voor N+B lage gewicht – 2890 kg – is gerealiseerd doordat de iSmove echt kleiner, smaller en vooral lager is dan de Arto. Verder maakt de zelfdragende garagevloer een zware chassisverlenging overbodig en is er slechts gedeeltelijk een dubbele bodem, scheelt ook weer kilo’s. Niesmann+Bischoff beknibbelt daarentegen niet op de constructie. Net als de Arto en de Flair is de iSmove opgebouwd uit sandwichpanelen, aan beide zijden bekleed met aluminium. De glasvezelonderdelen aan de achterzijde en op de kop besparen enkele kilo’s evenals de aluminium skirts. Niet onbelangrijk: standaard is de zware loodbatterij vervangen door een lithiumbatterij. Technisch gezien heeft de ‘kleine’ iSmove grote ambities. Neem de verlichting, die biedt praktische functies. Als je de camper binnenkomt, word je verwelkomd door het omgevingslicht. Wanneer je ‘s nachts de deur uit moet, gaat het nachtlampje aan door middel van een bewegingsdetector.

Interieur

Overdonderd kijken we binnen om ons heen: een werkelijk unieke inrichting. Zacht vilt in een lichtgrijze tint siert de wanden, zelfs de binnenzijde van de toegangsdeur is hiermee bekleed. Dat geeft een warme uitstraling. Omdat een hefbed ontbreekt, is gekozen voor een dichte kast en open aflegruimte boven beide voorstoelen. De camper die wij bekeken heeft licht eiken bovenkastkleppen zonder handgrepen. Bij Niesmann+Bischoff gaan ze prat op individuele keuzes, dus ook bij de iSmove. Zo zijn kastkleppen ook in noten en wit verkrijgbaar en zijn er legio bekledingsopties. Heerlijk ruim is de zithoek door de face to face bankopstelling. Onze complimenten voor de elegante, zwarte wandlampen in de zithoek. In de donkere plafondbekleding zijn mooie ledspots van verschillende afmetingen verwerkt.

Slapen

De achterzijde met de twee eenpersoonsbedden is aardig conventioneel met rondom bovenkasten. Het speciale schotelbodemsysteem onder de matrassen behoort tot de opties. Voor het hoofdeinde heb je weer een eigen inbreng wat kleur betreft: carbonlook, petrol, olijfgroen of crème. De zwarte leeslampen stralen blauw licht uit, rustgevend voor de nacht! Kledingkasten bevinden zich onder het voeteneinde van beide bedden.

Douche en toilet

Verbazingwekkend veelzijdig is de badkamer. Door de rechterbinnenwand inclusief wasbak opzij te schuiven, ontstaat een aantrekkelijk grote douche. Omdat alle oppervlakken waterdicht zijn, is geen gordijn of scheidingswand nodig – ideaal! Er staat een Thetford draaitoilet en alle apparatuur is in het zwart uitgevoerd evenals de douchevlonder, een fraai geheel. De badkamer sluit met een stevige grijze schuifdeur.

Keuken

De pantry naast de toegangsdeur is een pareltje. De glazen kookplaatafdekking kun je uitschuiven tot over de doorgang, zo ontstaat een praktische hoekkeuken. Wel is de doorloop naar de bedden dan versperd. Het gasstel heeft twee kookpitten. Bijzonder is de 12 volt compressorkoelkastlade in het keukenblok met 134 l koelruimte. Dan resten nog twee ondiepe laden en een bovenkast voor het keukengerei. Selectief inpakken dus! Aansluitend aan het aanrecht lijkt een bar te staan zodat er een zichtlijn naar achteren is. Maar na een druk op de knop verrijst er zowaar een apothekerskast. Samen met de tegenoverliggende schuifdeur sluit je vervolgens de slaapkamer af.

Resumé

Om de iSmove geschikt te maken voor vier personen is een aantal opties noodzakelijk. Zo kan de zitting van de linkerbank draaien om er twee gordelplaatsen met hoofdsteunen in rijrichting te maken. De vernieuwde hefbedconstructie (optie) is circa 30 kg lichter dan voorheen. Mooi geïntegreerd in de plafondbekleding, maar het ligoppervlak is met een breedte van 1,30 m beperkt. Dit zijn enkele van de zeven patenten die de iSmove claimt. Niesmann+Bischoff maakt ongetwijfeld indruk met deze iSmove. Het prijskaartje (€ 155.823) dat aan deze futuristisch aandoende camper hangt is flink beïnvloed door alle aangebrachte opties.


Technische gegevens(opgave fabrikant)
Chassis
Fiat Ducato met AL-KO verlaagd breedspoorchassis
Motor
2.2 l diesel Multijet2 Euro 6d-temp
Max. vermogen
118 kW/160 pk bij 3600 toeren
Max. koppel
380 Nm bij 1400 toeren
Wielbasis
410 cm
Lengte
699 cm
Breedte
228 cm
Hoogte
283 cm
Stahoogte
210 cm
Maximummassa
3500 kg
Rijklaar gewicht
3000 kg
Laadvermogen
500 kg
Bed achter
206 x 73 en 197 x 73 cm


U bezoekt de website in Internet Explorer, deze browser is verouderd. Wij kunnen u niet garanderen dat de website optimaal functioneert. Wij raden u aan een andere browser te gebruiken.